כשהייתי בכיתה ו' התלבטתי מה אעשה כשאגדל. התיכון עוד היה טיפה רחוק אבל העתיד כבר התחיל להציק לי. ידעתי שאני רוצה ללמוד משהו משמעותי. לימודים שלא כל הבנות מכוונות אליהם. אהבתי מדעים ותכננתי שמסלול הלימודים שלי יעבור במקצועות הללו. כשסיפרתי את זה למורה המחנכת שלי, שגם הייתה המורה למדעים, היא ניסתה להניא אותי מזה. "בשביל מה לך" אמרה בנימה מבטלת והזכירה לי שאני בגיל בו צריך "לעשות חיים". למה להטביע את עצמי בלימודים כשאפשר ליהנות?

ההורים דווקא תמכו מאוד בחלום. הם מדברים איתי כבר מגיל צעיר על בחירות, ובעיקר מכוונים אותי לבחור את מסלול הלימודים שמתאים לי ללא כל קשר לבנות אחרות או לרמת הקושי שאולי תמתין לי בהמשך.

ובחרתי. בחרתי ללמוד בכיתת "מצוינות מדעים" בתיכון "שמעון בן-צבי" בגבעתיים, ובסוף השנה מחכה לי הבחירה החשובה (והמלחיצה) של מסלול הלימודים. אני לא מכירה הרבה בנות שמשחקות במשחקי מחשב כמו "פורטנייט" או "קלאש רויאל", בעצם אולי רק אחת, כי איכשהו זו הפכה להיות טריטוריה השמורה לבנים בלבד.

החיבור שלי למחשבים עובר בעיקר דרך תוכנות עיצוב ועריכת סרטונים, התנסות בקוד מאנקי ותוכנת סקראץ' אותה למדתי כשהייתי בכיתה ד', כשהייתי אחת משתי הבנות היחידות בחוג מחשבים. למרות שעוד לא צברתי ניסיון כ"האקרית", אני מתכננת לבחור במגמת פיזיקה ומדעי המחשב.

צילום: מעיין מילר מולכו

צילום: מעיין מילר מולכו

סקר מהיר שערכתי בקרב חברותיי לגבי בחירה במגמת הלימוד, העלה שרק ארבע בנות הצהירו שהן מעוניינות ללמוד במגמת מדעי המחשב, מתוך 13 בנות שלומדות איתי, ומהוות חצי מהתלמידים בכיתה. (ידעתם שנערות מתעניינות במקצועות טכנולוגים רק בגילאי 11-15?) הנתונים הללו דומים לאלו שנאספו על-ידי "המרכז לחינוך סייבר" של קרן רש"י, ומגלים כי בין 2001-2012 שיעור התלמידות שלומדות במגמת מדעי המחשב עלה באופן מזערי – רק אחוז אחד מ-31% ל-32%. בנוסף, רק 7% מכלל הנשים שמשרתות בצה"ל משרתות במערך הטכני והטכנולוגי, ורק 12% מחיילי הסייבר בשירות חובה הן נשים.

לכן כשקיבלתי לפני כחודש את ההודעה בוואטצאפ הכיתתי שיועדה "רק לבנות!" המתעניינות במגמת מדעי המחשב, שמחתי מאוד. ההודעה חשפה כי יתקיים כנס של Mind the Gap, תוכנית שהוקמה על ידי גוגל במטרה לעודד תלמידות ללמוד לימודי מחשב ולקדם שיוויון מגדרי בקרב קהילת המתכנתים ושל סייברגירלז. בהמשך למדתי שקהילת CyberGirlz פועלת בקרב אלפי תלמידות בכיתות ז' עד יב' עם זיקה לטכנולוגיה, מתמטיקה ומדעים מכל הארץ. המיזם נולד במסגרת המרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י בשיתוף משרד הביטחון במטרה להגדיל את הייצוג של תלמידות בתחומי המחשבים והסייבר. הקהילה מהווה מסגרת ראשונה מסוגה שפועלת להעצמת תחושת המסוגלות, המוטיבציה והזיקה ללימודים בקרב נערות בגילאי תיכון, ובמסגרת הקהילה מתקיימים מדי חודש אירועי טכנולוגיה, שבהם גם הכנס במשרדי גוגל. 

בחצי השנה האחרונה הייתי בכמה אירועים המיועדים לבנות בלבד. בסוף שנה שעברה התמיינתי לפרויקט "מדעני העתיד" אולם בחרתי שלא להמשיך במסלול זה, השנה אני לומדת בפרויקט ייחודי דו שנתי של "נס טכנולוגיות" המכשיר תלמידי תיכון למנהיגות טכנולוגית, ובמאיץ המדעי "חזרה לירח", פרויקט הממומן על ידי משרד המדע ומכשיר תלמידי תיכון ליזמות חלל. בשני הפרויקטים מושם דגש מיוחד על הצלחת הבנות. ובכל זאת, הצעה לבקר במשרדי גוגל ולשמוע חוויות מנשות תוכנה, קסמה לי בהחלט. נכנסתי מלאת ציפייה לבניין אלקטרה בתל אביב. בתחילת האירוע הסבירו לנו מה זה סייבר וחשפו מדוע נבחרנו 100 בנות אחרי תשאול טלפוני מקדים. התברר שרובנו הצהרנו מראש שאנחנו מעוניינות לבחור במגמת מחשבים. בתחילה ניתן לנו זמן חופשי להיכרות. לאחר מכן שתי נשים, מתכנתת מגוגל וחיילת ב-8200 שוחחו איתנו בקבוצות קטנות. הן דיברו בפתיחות ואפשרו לנו לשאול את כל השאלות שלא היינו מעזות לשאול בפורום מלא. הן חשפו בגילוי לב את הדרך שעברו ואיך הגיעו עד הלום. היה זה לטעמי החלק החשוב והאהוב עליי בכל האירוע!

צילום: מעיין מילר מולכו

צילום: מעיין מילר מולכו

 

משם עברנו לפתירת חידות כקבוצה שהיו קשורות לתכנות. שמחתי שהכרתי את רוב החידות מההכשרה בנס. עזרנו אחת לשנייה וכל פתירת חידה לוותה בהרגשה מדהימה. בשלב מסוים החידות טיפה העיקו והרצון לשאוב מהמדריכות יותר מידע מניסיונן גרם לתחושת פספוס קלה.

חזרתי הביתה מהכנס משוכנעת ובטוחה בהחלטה לבחור במגמות מדעי המחשב ופיזיקה. שתי חברותי המתלבטות, לא הגיעו בסוף הערב לכדי הכרעה. אני לעומתן מרגישה שאני הולכת לעשות את הדבר הנכון ולקחת את ההחלטה הנכונה, אותה ההחלטה שתכננתי כבר בכיתה ו'.

אני יודעת שגם אם אין הרבה בנות שילמדו איתי כעת או בעתיד, גם, אם זה מקצוע מאתגר או "נדיר" יותר לבחירה, אסור לי לוותר. אני בטוחה שלא כל חברותיי יודעות שאחוז הזכאים מהנבחנים בבחינות הבגרות במקצוע מדעי המחשב כמעט זהה בקרב בנים ובנות ועומד על 97% בקרב הבנים ו96% בקרב הבנות. כלומר, כאשר בנות משתלבות בלימודי המחשב, ההישגים שלהן זהים להישגים של הבנים. אולי לו ידעו את זה היו מעזות ובוחרות קצת אחרת.

אני יודעת ומוכנה לכך שהדרך תהיה ארוכה ולא פשוטה, אבל אני מאמינה שאצליח בסוף ואולי בעתיד אחזור לגוגל לעבוד כמתכנתת או כמנהלת הארגון. אולי אקים חברת תוכנה משלי. העתיד בכף ידי (או במקלדת) ואני לא חוששת מעבודה קשה ומכוונת להצלחה.

צילום: מעיין מילר מולכו

צילום: מעיין מילר מולכו

*******

"כמי שהייתה לא אחת, אישה יחידה בין גברים אני מבינה כי אנחנו חייבים לפעול כדי לשנות את המציאות ובפרט את התפיסות שגויות לגבי העולם הטכנולוגי שמתחילות עוד מהילדות שלנו", אומרת טלי בן ארויה, מייסדת ומנהלת קהילת CyberGirlz במרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י. "העולם הטכנולוגי הוא מאתגר ומרתק, הן רק צריכות להאמין בעצמן, לעבוד יחד, והן יגיעו לפסגה. התחום הטכנולוגי הוא אינסופי וכל אחת יכולה למצוא בו את מה שמעניין אותה. האירוע הייחודי בשיתוף גוגל נתן לתלמידות טעימה ממגוון העולמות הטכנולוגיים ובעקבותיו רבות שינו את דעותיהן לחיוב בנוגע לבחירה במקצוע טכנולוגי. זה בדיוק החזון שלנו - להוביל לשוויון מגדרי ולראות יותר נערות ונשים בתחום!". 

טלי בן ארויה, מייסדת ומנהלת קהילת CyberGirlz במרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י

טלי בן ארויה, מייסדת ומנהלת קהילת CyberGirlz במרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י