להכיר את עצמנו טוב יותר

תפקידם של הפסיכותרפיסטים הוא לעזור למטופלים לעזור לעצמם. ישנו פתגם האומר "תן לאדם דג והרי אתה מאכיל אותו למשך יום. למד אותו לדוג, ועתה האכלת אותו לכל החיים".

בדיוק על האופן הזה, פסיכותרפיסטים מעניקים למטופליהם הכוונה וכלים המסייעים להם בהתמודדות עם מצוקות נפשיות שונות. האם יש לנו תלות בדבר מה אשר כובל אותנו? או שמא תבניות התנהגותיות שמגבילות אותנו או מערערות את ביטחוננו? האם אירוע מן העבר מלווה אותנו גם היום באמצעות תגובות לא צפויות ולעתים אף מפתיעות לאירועים מסוימים בהווה? האם הדבר מתרחש דרך רגשות ותפיסות מחשבתיות, וזאת מבלי שאנו מודעים לקשר אפשרי בין תגובה  לבין אירוע מן העבר שלמעשה מזין אותה? מה הם הטריגרים שלנו בהווה, שגורמים לנו להגיב בצורה לא רצויה?

משך הטיפול איננו תבניתי

בהגיעכם לקבלת טיפול פסיכולוגי מוטב לשמור על פתיחות מחשבתית ונכונות לטווחי זמן משתנים. 

ישנם מי שיעדיפו וימצאו תועלת מטיפול קצר וממוקד. לדוגמא, טיפול זה יכול להתאים לאנשים שמתמודדים עם טראומה נפשית בודדת, כמו נפילה, תאונה, תקיפה ועוד. 

טיפולים ממוקדים כמו EMDR, שיטה לעיבוד מחדש של זיכרונות טראומטיים האצורים בתוכנו, אף מיועדים למטופלים הזקוקים לטיפול ממושך יותר, כפי שנדרש, לֹמשל כשקיימת טראומה מורכבת. כאן קיימת היסטוריה של מספר ארועים טראומטיים שונים שנצטברו במהלך החיים, או אולי, אוסף של ארועים דומים שנמשכו לאורך זמן, כמו במקרה של פגיעה מינית מתמשכת. במקרים של טראומה מורכבת, התהליך הטיפולי יהיה יותר ארוך משום שיש יותר חוויות שמיועדות לעיבוד מחדש.

ישנם טיפולים פסיכותרפיים נוספים אשר יכולים להימשך לאורך חודשים ארוכים ואף שנים. בטיפול דינמי, כנהוג למשל עם מטופלים הסובלים מקשיים נוירוטיים, אישיותיים או פסיכיאטריים שונים ואשר מתחייבים בהגעה עקבית לטיפול, הדגש יוכל להיות על הכרת אספקטים שונים (בחלקם פחות מודעים) באישיות, חלקים אשר לעתים מושכים לכיוונים שונים. בטיפול יעשה ניסיון להכיר את כל החלקים בצורה טובה יותר ולהכיל אותם תוך כדי ניסיון הדרגתי ומבוקר להגיע לפתרון מוצלח יותר של קונפליקטים פנימיים אשר עד כה באו לידי ביטוי בסימפטומים שונים. 

גם בטיפולים התנהגותיים כמו CBT, מסגלים המטופלים טכניקות שונות לשינוי אופן ההסתכלות והחשיבה שלהם על אירועים ומאורעות שונים, תוך השמת דגש על פיתוח גמישות מחשבתית וקידום צורות התמודדות התנהגותיות חדשות. 

בשונה מטיפול דינמי, אין התמקדות על הבנת תהליכים לא מודעים אשר משפיעים על ההתנהגות. כמו כן, לא משתמשים במכוון בקשר המתפתח בין מטפל-מטופל על מנת לייצר שנוי.

אין נוסחת קסמים

טבעי שנחפש אחר פתרונות מוחלטים, כאלו שיובילו לתוצאה של "הכול, או כלום". אך מוטב שנבסס את ההבנה כי במרבית המקרים, ציפייה שכזו איננה תואמת את המציאות. למטפל/ת אין מקל קסמים.

המוטיבציה והתשוקה להובלת שינוי על-ידי המטופל/ת, השהות בטיפול, המלצותיהם של המטפלים - כל אלו יובילו לפריצות דרך ולהקלה בדרגה כזו או אחרת בהתמודדות עם מצוקות נפשיות. ועם זאת, כאן אין מציאות שהיא שחור ולבן, אין נכון ולא נכון – יש מסע משותף בין שני צדדים שיחדיו מחפשים תשובות לשאלות. יתרה מכך, לעתים עם הגעתו של המטופל הוא איננו מודע לשאלות הנכונות שצריכות להישאל.

בעוד שמטופל אשר יגיע לטיפול, ילין על סימפטום כמו, למשל, נדודי שינה, ויבקש פתרון נקודתי לכך דוגמת "אני צריך להיות רגוע יותר", הרי שהמטפל יבחר לשאול שאלות רוחביות יותר ויפעל להבין את המצוקות, הרחשים הפנימיים וקווי המחשבה שמאפיינים את המטופל. ההנחה היא שיש קשר הדוק בין גוף ונפש.

הנחישות שלכם היא הכוח המניע

במרבית המקרים טיפול פסיכולוגי הוא איננו חובה, כי אם בחירה ובה אדם מחליט שהוא מקדם שינוי באיכות ואורח חייו.

הגיעו עם רצון להיעזר, פתיחות מחשבתית ונחישות להכיר את עצמכם וכן כלים חדשים לוויסות עצמי, ובססו מערכת יחסים נוחה, פתוחה וכנה אל מול המטפל. זהו מסע ארוך, לעתים רצוף במהמורות, אולם גם במסעות קשים, ישנם נופים נפלאים. אל תראו בפסגה כמטרה העיקרית, וכל נקודת ציון ולו הקטנה ביותר, היא הצלחה ענקית שלכם למען עצמכם.