בואו נודה בזה, אנחנו לא יכולים למנוע את השימוש במסכים, במיוחד עכשיו בתקופת הקורונה כשכולנו בבית כל היום. אבל אנחנו כן מחויבים ויכולים למצוא את הדרכים להגן על העיניים מפני נזקי המסך ארוכי הטווח, זאת על ידי אימוץ של כמה כללים חשובים ופשוטים ובחירה של עדשות משקפיים המותאמות לפי הצורך ועם ההגנות הנכונות.

כללים לשמירה על העיניים בתקופה זו:

חיטוי: דבר ראשון, חשוב לחטא את הטלפון בכל הזדמנות, וכן את המקלדת והעכבר. במידה ומדובר במחשב שמשמש כמה משתמשים, מומלץ להקליק עם בד או כפפה.

 גודל המסך: תמיד חשוב לתת עדיפות למסך גדול מול מסך הקטן. במידה ויש צורך לראות סרט או לקרוא קבצים, עדיף שהמסך יהיה גדול ורחוק ככול שניתן מהעיניים. המסך הקטן מקרוב גורם ל"אקומדציה" - פעולה המאמצת את העיניים וגורמת עייפות ובחלק מהמחקרים הוכחה כגורמת לעליית המספר במשקפיים.

הפסקות: באופן אידיאלי בילוי במרחב הפתוח עדיף. היות והאפשרות הזו לא ממש קיימת עכשיו, אלצו את הילדים לקחת הפסקות ולהתנתק מהמבט במסך, ולהסתכל רחוק ככול שניתן. ההמלצה היא לעשות זאת ל-20 שניות כל 20 דקות, או שתי דקות כל שעתיים. גם אם הילד קורא ספר, רצוי ומומלץ להציע לו להסיט את המבט מידי פעם ולהביט בנקודה רחוקה.

מרחק מהמסך: חשוב לשמור על מרחק שבין 50-80 סנטימטר מהמסך כך שלא תהיו קרובים מדי ולא רחוקים מדי. אפשר לומר שמרחק היד מהמחשב ועוד קצת הוא מרחק עבודה טוב.

סוג המסך: המסכים המודרניים המתקדמים מפיצים אור כחול, אשר הוכח במחקרים כי חשיפה ממושכת אליו גורמת לפגיעה בהפרשת הורמון המלטונין. רמות המלטונין משתנות באופן סדיר על פי מחזור היום ומהוות מעין שעון ביולוגי של הגוף, כדי לשמור על תיפקוד המערכות הביולוגיות ועל שינה סדירה (שכמובן חשובה מאוד בתקופה זו). האור הכחול בכל מסכי הלד מדכא את יצירת המלטונין במוח, מעכב את ההפרשה של ההורמון ואי לכך פוגע באיכות השינה וגורם לקושי להירדם, עייפות כרונית ואפילו תחושה של חוסר ריכוז וכאבי ראש לא מוסברים. 

בטלפונים המודרניים ניתן להוריד את האור הכחול ברזולוציית המסך, ואז אמנם נקבל מסך קצת צהוב אבל ללא האור הכחול. בנוסף ניתן ומומלץ לכל מי שעובד מול מחשב להשתמש בעדשה Blue Blocker  מסוג דיפינדר, המהווה חסימה נוספת על עדשת המשקפיים.

חשיבות המצמוץ: אחת הבעיות הנפוצות בשימוש במסכים נובעת מיובש בעיניים, שנגרם כתוצאה מהצפייה הממושכת שגורמת לנו פחות למצמץ ולמצמוץ באופן לא מלא. מצמוץ לא מלא של העפעף העליון בעקבות החשיפה למסכים מביא לכך ששכבת הדמעות לא נמרחת על כל פני שטח העין, ועקב כך נגרם יובש באזור התחתון של פני העין. אילוץ העין בתזכורת למצמץ עושה את הפעולה, אפילו פתק קטן מודבק לפינת המסך שבו כתוב: "למצמץ" לפעמים עושה את ההבדל.

בנוסף, רצוי לאוורר את החללים בהם יושבים ולהפנות את אוויר המזגנים והמאוורר כך שלא יופנה ישירות לפנים, ולא יגרום לאיוד מוגבר של שכבת הדמעות מפני השטח של העין.

ישיבה נכונה: ישיבה נכונה מול מחשב חשובה לא רק לטובת שמירה על הצוואר ומרפקי הידיים, אלא גם מסייעת לשמירה על העיניים ומפחיתה משמעותית עייפות מצטברת. מרכז מסך המחשב צריך להיות כ-7 עד 10 ס"מ מתחת למבט העיניים קדימה, מסך שנמצא בדיוק בגובה העיניים או מעליהן, יגרום לעייפות ותחושת חוסר נוחות.

תאורה: את התאורה יש למקם מעל לצג בזווית ישרה - כך שהאור לא ישתקף בצג. חשוב שמסך המחשב יהיה מואר יותר מהתאורה בחדר ושלא יהיו השתקפויות על המסך. הסנוור ממש לא טוב לעיניים ולכן חשוב לעבוד בתאורה שהיא יחסית חלשה ולא עוצמתית מאוד. כמו כן, כדי לבדוק האם ישנה תאורה שמשתקפת מהמחשב שלכם, פשוט כבו את המסך לרגע ותוכלו לראות האם ישנה תאורה שמשתקפת ממנו.

דבר חשוב נוסף: במידה והילד נצמד למסך המחשב או הטלוויזיה, או מתלונן על קושי בקריאת התרגום או עייפות מוגברת, יכול מאוד להיות שצריך משקפים וכדאי לשקול בדיקה בהמשך.

יובל טוכשניידר, אופטימטריסט בכיר ברשת אופטיקנה

***

 

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת.